Artikel

Dota 2: Wards

13 augustus 2019, 07:44

Informatie over de plannen van je tegenstander geeft je in elke competitie een voordeel. Bij Dota is dit niet anders. Weten wanneer je tegenstander kwetsbaar is of wanneer ze jou proberen aan te vallen geeft je de mogelijkheid om te anticiperen en om een tegenaanval in te zetten. De belangrijkste manier waarop je deze informatie kunt verkrijgen is door middel van wards. In dit artikel leggen we je uit welke wards er zijn, wat ze doen en waarom ze zo belangrijk zijn.

Wat zijn wards

Wards zijn stationaire objecten die jouw team zicht geven op een bepaalde locatie. Er zijn twee soorten wards: observer wards en sentry wards. Beiden zijn te kopen met gold, een valuta die een speler verdient door bepaalde acties in het spel te ondernemen.

Wanneer een speler een ward koopt kan hij deze op de map plaatsen. Dit zorgt ervoor dat het item uit de inventory van de speler verdwijnt. Aangezien wards na een bepaalde periode zelf ook verdwijnen, moeten er constant wards bijgekocht worden om zicht op de map te houden. Dit wordt vaak gedaan door de support-spelers van een team.

Op beide soorten wards zit echter een cooldown, waardoor teams niet aan een oneindige voorraad wards kunnen kopen. Aan het begin van een wedstrijd kan elk team twee observer wards en vier sentry wards kopen. Elke 135 seconden komt er één observer ward bij in de shop, tot een maximum van vier. Bij sentry wards komt er elke 70 seconden een ward bij, tot een maximum van tien.

Wat doen de verschillende soorten wards

Observer wards

Observer wards zijn cruciaal voor het vergaren van informatie over je tegenstander. Deze wards geven zicht op de plek waar ze worden neergezet, waardoor je het gebied waar een ward staat altijd in de gaten kunt houden.

Dota werkt namelijk met een zogenaamde fog of war. Dit betekent dat er een soort mist over het veld hangt die ervoor zorgt dat zicht op de map beperkt is. Alleen op plekken waar jouw teamleden, creeps en towers staan kun je exact zien wat er gebeurt. Op plekken waar geen van de bovenstaande units aanwezig zijn, zoals in de jungle, heb je geen zicht op eventuele tegenstanders.

Een ward geeft je echter zicht door de fog of war in een bepaalde radius te doen verdwijnen. Wanneer het item geplaatst wordt geeft hij je voor 360 seconden zicht binnen die radius. Hiermee kun je tegenstanders zien. Zelfs als er geen spelers of creeps op die locatie aanwezig zijn.

Wards zijn onzichtbaar wanneer je ze plaatst, maar kunnen door tegenstanders kapot gemaakt worden mits ze deze zichtbaar maken. De manier waarop dat doorgaans gebeurd is met de tweede soort ward: de sentry ward.

Sentry wards

Sentry Wards geven geen zicht door de fog of war heen. In plaats daarvan voorziet een sentry ward een bepaalde radius van True Sight. True Sight zorgt ervoor dat, op een aantal kleine uitzonderingen na, onzichtbare objecten en spelers zichtbaar worden. Hier vallen observer wards dus ook onder.

Sentry wards worden voornamelijk gebruikt om observer wards op te sporen. Wanneer een speler vermoedt dat de tegenstander ergens een observer ward heeft staan, wordt er vaak een sentry ward bijgehaald om deze weg te halen, waardoor de tegenstander minder informatie heeft over de plannen van jouw team. Dit proces word dewarden genoemd.

Waarom zijn wards zo belangrijk

Omdat observer wards zicht geven op een plek zonder dat er een speler aanwezig hoeft te zijn, zijn ze cruciaal in het voorkomen van ganks. Dit is wanneer een speler van zijn lane sluipt om op een andere lane een kill te scoren. Een welgeplaatste observer ward kan zo'n gank al lang van tevoren spotten, wat jouw team de mogelijkheid geeft om terug te trekken of een tegenaanval in te zetten.

Ook worden er vaak wards geplaats op belangrijke locaties, zoals de spawns voor runes en de roshan pit. Hiermee zien teams wanneer hun tegenstanders proberen om voor een van deze speldoelen te gaan, zodat ze hun strategie daarop aan kunnen passen.

Zoals gezegd worden sentry wards voornamelijk gebruikt om te dewarden, maar dit is niet de enige functie. Sommige heroes in de game, zoals Rikki en Nyx Assasin, hebben een skill waarmee ze onzichtbaar kunnen worden. Dit stelt ze in staat om ongezien voorbij observer wards te sluipen, waardoor ze alsnog kunnen ganken op een plek waar een team zicht heeft.

Een sentry ward waarvan de radius overlapt met die van een observer ward zorgt er echter voor dat zelfs onzichtbare heroes gezien worden. Het combineren van observer wards en sentry wards wordt vaak gebruikt wanneer teams weten dat ze tegen heroes spelen die zichzelf onzichtbaar kunnen maken.

deel dit artikel: