Artikel

De grootste esports-toernooien ter wereld

5 juni 2019, 08:42

Zolang esports blijven groeien, zal de omvang van competities wereldwijd steeds groter worden. Er zijn al tientallen toernooien geweest met prijzenpotten die in de miljoenen lopen en ook de kijkersaantallen blijven gestaag groeien. Als we die twee factoren hanteren als maatstaf voor de omvang van een toernooi, dan zijn er twee competities die met kop en schouders boven de rest uitsteken: Het Dota 2-toernooi The International en het League of Legends World Championship. Hoe zijn deze toernooien zo groot geworden?

Welk esports-toernooi heeft de grootste prijzenpot

Het Dota 2-toernooi The International, ook TI genoemd, is tot nu toe de onbetwiste koning van de prijzenpotten. De top 5 grootste esports-prijzenpotten bestaat uit vijf verschillende iteraties van dit toernooi, lopend van de editie in 2014 tot de laatste in 2018. Die laatste brak opnieuw het record, waardoor TI8 met een prijzenpot van 25.532.177 dollar het grootste esports-toernooi tot nu toe is. Als je tenminste geld als maatstaf hanteert.

Het bijzondere aan deze prijzenpot is de manier waarop ontwikkelaar Valve inkomsten genereert om deze te spekken. Al een paar jaar wordt de aanloop naar TI ingeleid met de zogenaamde Battle Pass: een in-game item dat spelers toegang geeft tot een aantal cosmetische items voor de personages in de game die je nergens anders kunt krijgen. Door bepaalde activiteiten in game te doen en de resultaten van het toernooi te voorspellen verdien je punten die het level van je Battle Pass verhogen, waardoor je nog meer cosmetische items verdient. Deze punten kun je ook met geld kopen.

Een deel van de inkomsten die gegenereerd worden door de verkoop van de Battle Pass worden gebruikt om de prijzenpot voor TI aan te vullen en het is op die manier dat de prijzenpot keer op keer blijft uitgroeien tot recordomvang. Valve zelf legt tegenwoordig een miljoen neer als startbedrag, dus de rest van die ruim 25 miljoen dollar is afkomstig van de community en de fans.

Dankzij dit verdienmodel staat zelfs TI4 nog enkele miljoenen dollars boven het LoL World Championship 2018, de nummer 6 op de lijst, en de verwachting is dat TI in 2019 het record wederom verbreekt. Om de eerste plaats te behouden zal dat moeten, want deze zomer vindt  de Fortnite World Cup plaats, die met een geplande prijzenpot van 30 miljoen dollar TI8 van haar troon gaat stoten.

Welk esports-toernooi had de meeste kijkers

In tegenstelling tot bij prijzenpotten waren er nooit grote uitblinkers als het op kijkersaantallen uitkomt. In 2018 kwam hier echter verandering in met de League of Legends World Championships (Worlds) van dat jaar. Tijdens de finale van het toernooi keken er maarliefst 200 miljoen individuele kijkers tegelijkertijd. Voor de vergelijking: dat jaar haalde de LoL Mid-Season Invitational 60 miljoen kijkers. Er zijn twee factoren die ervoor gezorgd hebben dat de finale van Worlds 2018 zoveel kijkers wist te halen: de populariteit van League en de teams die meespeelden in de finale.

De populariteit van League of Legends is voor esports-begrippen immens. De game bestaat al sinds 2009 en heeft tien jaar gehad om spelers te vergaren en om een esports-publiek te vinden. Al in 2016 haalde League 100 miljoen unieke spelers per maand en hoewel er sindsdien geen officiële update meer is geweest over het aantal spelers, lijkt de game nog steeds in populariteit toe te nemen. Games als Fortnite en Apex Legends zijn ondertussen hard op weg om soortgelijke spelersaantallen binnen te halen, maar League of Legends is en blijft een kolossale titel als het op de playerbase aankomt.

Veel spelers zorgt natuurlijk voor veel fans en dus veel esports-publiek, maar Worlds 2018 had haar gigantische publiek niet alleen daaraan te danken. In de finale van dit toernooi stond namelijk voor het eerst in tijden geen Koreaans team. In plaats daarvan ging de strijd tussen het Europese Fnatic en het Chinese Invictus Gaming. Die laatste was voor de kijkersaantallen het belangrijkst, aangezien China het land is met de meeste inwoners ter wereld.

200 miljoen kijkers is een immens aantal, zelfs als je je bedenkt dat er ongeveer 1,4 miljard mensen in China wonen. Dat deze doelgroep een impact heeft gehad op de kijkersaantallen is onbetwistbaar: zonder de Chinese kijkers haalde Worlds 2018 niet meer dan een krappe 2 miljoen kijkers. Toch moeten deze cijfers met een korreltje zout genomen worden. Dat China een groot land is en dus hoge kijkersaantallen genereert is niet vreemd, maar de cijfers impliceren dat een zevende van de Chinese bevolking naar de finales van World heeft gekeken, wat dan weer onwaarschijnlijk klinkt. Eerder bleken de Chinese kijkcijfers die Riot presenteerde van de Mid-Season Invitational ook dubieus.

deel dit artikel: